Start 2014-> I i denna bloggen skall jag försöka åskådliggöra hur det funkar i verkliga livet att åka elbil. Min referens jag jämför mot är en V70 -07 Diesel på 250hk. En tuff match för elbilen?! Blogg 2.0 2020-> Från Leasing till köp och framåt. V70 D5 är såld! Elbilarna är nu så bra att jag kallar dom prisvärda. Följ mig på fortsatta äventyr. Ett köp av den förnuftigaste bilen för just mig. Välkommen in Deep blue! Bloggen är i första hand min egen minnesnotering som jag delar med mig av.
fredag 12 december 2014
Vinterväglag och låg temperatur
Vintern närmar sig och elbilen gör bra ifrån sig så som bil, men mindre bra på just elbiten. Nissans loggning "carwings" håller koll på hur mycket man kör och hur mycket bilen drar. Jag har ett par månader att presentera nu.
sept 15.6kWh/100km
okt 16.7kWh/100km
nov 18.2kWh/100km
dec 19.2kWh/100km
Då kör jag som Ingrid på småvägar och förvärmer kupén med min hemmabyggda laddsladd som faktiskt kan ge strax över 18A, dvs nästan dubbelt mot originalsladden.
Bilen drar även i denna låga fart ca 1% per kilometer, vilket är väldigt mycket, det blir ju 22kWh/100km om man skall räkna på batteriets kapacitet. Medan färddatorn på väg till jobbet säger kring 18kWh/100km. Batteriet ger mig alltså bara 18kWh nu när det är kallt. Eller så ljuger bilen och säger 18 när det skall vara 22.
Oavett vilket så skalar detta effektivt bort resmål länge bort än ca 4mil. Jag tar mig till/från jobbet precis men får göra avkall på alla sträckor över 4mil enkel.
I somras åkte vi till Gekås, 8.5mil enkel, laddade ett par timmar och hem igen. Igår åkte vi dieselbil, för det hade varit på det berömda att vi kom dit på en laddning och vi hade behövt ca 6-7timmar för att fylla på juicen igen.
Detta i kombination med det totala ointresset i att bygga laddinfrastruktur gör elbilsanvändandet väldigt begränsat. Det i sin tur i kombination med ett extremt högt inköpspris gör elbilen helt onintressant om man inte har så mycket pengar att man inte direkt märker av om ett par hundra tusen fattas.
Tänk er själva att åka motorväg och behöva stanna var 5:e mil och ladda i 8 timmar. Näe, detta håller inte tyvärr även om det är mycket behagligt att åka elbil till/från jobbet även i kylan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar