fredag 12 december 2014

Vinterväglag och låg temperatur



Vintern närmar sig och elbilen gör bra ifrån sig så som bil, men mindre bra på just elbiten. Nissans loggning "carwings" håller koll på hur mycket man kör och hur mycket bilen drar. Jag har ett par månader att presentera nu.

sept 15.6kWh/100km 
okt 16.7kWh/100km 
nov 18.2kWh/100km 
dec 19.2kWh/100km 


Då kör jag som Ingrid på småvägar och förvärmer kupén med min hemmabyggda laddsladd som faktiskt kan ge strax över 18A, dvs nästan dubbelt mot originalsladden.

Bilen drar även i denna låga fart ca 1% per kilometer, vilket är väldigt mycket, det blir ju 22kWh/100km om man skall räkna på batteriets kapacitet. Medan färddatorn på väg till jobbet säger kring 18kWh/100km. Batteriet ger mig alltså bara 18kWh nu när det är kallt. Eller så ljuger bilen och säger 18 när det skall vara 22.

Oavett vilket så skalar detta effektivt bort resmål länge bort än ca 4mil. Jag tar mig till/från jobbet precis men får göra avkall på alla sträckor över 4mil enkel.

I somras åkte vi till Gekås, 8.5mil enkel, laddade ett par timmar och hem igen. Igår åkte vi dieselbil, för det hade varit på det berömda att vi kom dit på en laddning och vi hade behövt ca 6-7timmar för att fylla på juicen igen.

Detta i kombination med det totala ointresset i att bygga laddinfrastruktur gör elbilsanvändandet väldigt begränsat. Det i sin tur i kombination med ett extremt högt inköpspris gör elbilen helt onintressant om man inte har så mycket pengar att man inte direkt märker av om ett par hundra tusen fattas.

Tänk er själva att åka motorväg och behöva stanna var 5:e mil och ladda i 8 timmar. Näe, detta håller inte tyvärr även om det är mycket behagligt att åka elbil till/från jobbet även i kylan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar