onsdag 9 september 2020

Provkörning Ioniq 28kWh

Provkörning av Ioniq


Eller provkörning av flera olika Ioniq faktiskt. Både den äldre 28kWh modellen och den nyare 38kWh modellen. Bägge har sina för och nackdelar. Gemensamt är att de är marknadens snålaste bilar. De har en ombordladdare på ~7kW och snabbladdas med CCS. Hyundai specificerar den användbara kapaciteten och bilarna har på sommaren 24 respektive 31mil räckvidd. 28kWh varianten kan snabbladdas med upp till 70kW medan 38kWh modellen kan hantera max 45kW. Dock kräver den senare att allt är helt perfekt för att effekten skall bli 45kW, minsta lilla och det dippar och går mycket saktare. I
praktiken gör det att den äldre 28kWh modellen snabbladdar dubbelt så fort som den nya. Typiskt, alltid är det något!

Ioniq är en rymlig bil med strömlinjeformad kaross, bakluckan är av lift gate typ. Halvkombi eller vad man nu säger på Svenska. Utrymmena är bra, men den sluttande bakrutan gör att man får lasta lite annorlunda mot höghuset Leaf. Volymen är snarlik. Ni som känner mig vet att jag pysslar med modellflyg, då är ett långsmalt format att föredra mot en kort hög bil. Mig passar formatet riktigt bra. 

Ioniq är utrustad med adaptiv farthållare, navigationssystem som inte är helt uruselt och en filhållningsassistent som gör ett bra jobb när den väl får för sig att styra bilen. Tyvärr kan den på mycket bra linjerade vägar plötsligt sluta styra även om den indikerar att allt är grönt. Synd, för det är så nära att funka riktigt bra.



Den slimmade karossen bidrar även till marknadens lägsta förbrukning. Jag hade lite tur och det var exakt samma väderlek nu som när jag testade Leaf40 och Zoe41. Jag körde samma sträcka och noterade resultaten. Ioniq fullständigt krossar de andra bilarna och briljerar med en förbrukning på 1kWh/mil. Leaf40 drog 1.4kWh/mil och Zoe41 drog 1.65kWh/mil. Samma sträcka, samma väder samma snittfart. Ioniq på 70-80väg går snålare än vad Zoe gjorde under mitt hyper-miling test. Hyundai har lyckats bra här, riktigt bra.

Jag körde längre än jag brukar och kunde försvara 1.06kWh/mil över 18mil med samma snittfart som mit vanliga test. På något vis tänker jag att det backar upp min test.



Även i högre fart är bilen snål. Körde 7+7mil Halmstad Varberg tur och retur med 1.56kWh/mil i snitt med farthållaren på 130km/h. En hastighet man inte gärna kör med Leaf och som en Zoe knappt orkar upp i. Här är det gott om resurs för att öka om det behövs och faktum är att på resa så är 130km/h den hastighet som ger snabbaste färd A till B inkl laddstopp.




Laddningen är för denna 28kWh modellen på 6.6kW AC och det ger 50km/h eller nästan 25% per timme. Eftersom bilen är snål så blir det ju fler kilometrar laddade per tid(km/h) och det är ju det som spelar roll. Praktiskt innebär detta att jag kan köra 9mil till Gekås i Ullared, plugga in mig och återladda mina 9kWh på 1h20min. Om vi  ställer det mot Leaf24 som jag kört tidigare så drig den samma sträcka ca 1.4kWh/mil och laddade med 3kW. Det blir 4h15min för att återladda resan.

Med Ioniq lönar det sig att plugga in, 50% på 2 timmar ger ju lite fjång medan med Leaf var det liksom aldrig lönt annat än över natten.

Nackdelen är att det är på 1fas vilket för mig gör hemmaladdningen begränsad till 16A. Men som sagt även hemma gynnas man av låg snittförbrukning när man laddar. 

Laddkontakten på bilen är CCS och följaktligen typ2 för laddstolpe.



Snabbladdningen är snabb(are) än vad jag är van vid. Även på en snabbladdare så är det inte dumt med låg förbrukning och Ioniq kan ladda med nästan 70kW upp till 75% för att sedan stega neråt. att fylla upp till 94% som är max på snabbladdare går fort. Att fylla säg 10-85% tar 20minuter.

Ladduttag vänster bak är betydligt besvärligare än i nosen. Kanske vanesak och jag är själv förvånad, men så är det för mig iaf. 




Räckviddsmätaren på Ioniq fungerar riktigt bra. Bilen går den sträcka som står. Nissan Leaf var ju väldigt optimistisk och varje gång fattades det mängder. Det gjorde körningen stressande. Här är det väldigt linjärt. Bara tuta och köra och inte tänka mer på det.

Värt att notera är att Ioniq inte har appstyning, det är synd.

Ioniq är en trevlig bil, ett rejält kliv upp från de Leaf jag är van vid på alla sätt. Nu har man en bil som faktiskt går att använda på riktigt. Man behöver inte planera häcken av sig hela tiden. Skall man välja den nya eller den gamla då är ju frågan? För mig är det helt enkelt inte värt 100k mer för 38kWh versionen och på köpet pruta bort snabbladdningen. Att hoppa upp till en Tesla Model 3 är tyvärr för mycket pengar. Man får 2st Ioniq med varsitt extra drivbatteri för vad en instegstesla kostar. Jag kan inte motivera det mervärdet för mitt nyttjandemönster. Att det är kool räcker inte tyvärr.

Vi gillar Ioniq, den är prisvärd, ett rejält kliv uppåt och inte minst förnuftig med sin låga förbrukning och snabba laddning så vi slog till och är nu stolta ägare till Deep blue.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar