fredag 15 augusti 2014

Första pendlingen

Jag har en bit till jobbet. Man kan ta olika vägar där alla är ungefär lika snabba, men olika långa. 4.1mil via 50% E4 och 50% 70-väg som i praktiken är 90-väg. 3.9mil via 70väg som är i praktiken 80väg eller 3.3mil 70väg som i praktiken är typ 50väg pga sin slingriga sträckning.

Jag har inte trivts på 3.3mil alternativet med Volvon, den har inte fungerat där med många växlingar och inbromsningar. Motorvägsalternativet låter som det självklara valet, men E4 är lurig och ofta klotar folk när det är halt, så jag har hållit mig till mitt alternativ på lite bättre småvägar och farthållaren på 80km/h. Man ska inte dö på väg till jobbet!

Nåväl nu testade jag korta alternativet igen och det ver riktigt trevlig i Leaf. Farter mellan 50-70km/h och lätt  regenerering inför kurvorna. Bilen trivs och jag trivs. de 3.3milen snittade enligt färddatorn 13.6kWh/100km. Självklart(!) med klimatanläggningen påslagen i bilen. Återladda åkturen tog 3.5timme med originalsladden. Samma körning ger förövrigt 0.45l/mil i min dieselraket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar