tisdag 26 augusti 2014

Omväg efter jobbet

Idag behövde jag en omväg inom stan efter jobbet. Av olika omständigheter var det brådskande så jag tryckte på lite mer som man gör i en "vanlig" bil. Nollade färddatorn innan min lilla tur. Lade mig i skyltad fart på 120vägen(132km/h på mätaren) ca 2mil innan det blir 110km/h och följaktligen 122km/h på mätaren. Efter ytterligare två mil var E4 avstängd och trafiken leddes om. Efter som det var brådskande så gjorde jag en handfull omkörningar dvs stintar på 80-130(GPS) och fortsatte i ca 110km/h(122 på mätaren). Väl framme snirklade jag mig genom stan ca 4km och fram till akutintaget på sjukhuset.

Jag läste av färddatorn som sa bara 18.2kWh/100km. Jag trodde den typen av körning skulle dra mera juice. 55km körda 55% batteri kvar. Tyvärr han jag inte spara en screenshot innan bilen började rulla hemåt igen. :-P  Nåväl lite input iaf och man lär sig någonting om att köra Leaf lite fortare än brukligt även om fler körningar behövs för att dra en slutsats. Väder och vind påverkar grymt mycket har jag märkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar