måndag 25 augusti 2014

Soppatank på 7liter

Jämför räckvidden på mina två bilar. Faktor 10 innebär att elbilen har en "soppatank" på 7liter.

Den korta räckvidden tror jag är nyckeln i att alla helt plötsligt blir världens ängel bakom ratten av en elbil och helt plötsligt slutar skryta med sina V12:or och istället skryter om hur snålt eller billigt dem kör. Inget fel i sig, men jag är helt övertygad om att övriga bilismen sett annorlunda ut om jag haft en 7literstank på min V70. Effektivt sätt att trolla bort galna omkörningar och hög snittfart på motorvägen.

Kanske något för Volvo att klura på, minska tankvolymen för att få ner koldioxidutsläppen. Kanske inte till 7 liter så man får ta till elbilsknepen och stänga av ventilationen, men kanske 20liter.  Smaka på tanken iaf :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar