torsdag 16 oktober 2014

Typ2 till 230v adapter

Sverige svämmas över av "laddstolpar", dessa kräver allt som oftast att man har med sig en egen laddsladd. Man kallar det Mode-3, Type-2 kontakt och överlåter sladdbiten till elbilsägaren.

Det är fiffigt på sitt sätt eftersom exempelvis Tesla kan tillgodogöra sig 3fas, medan andra elbilar inte kan det. Nackdelen är att man måste ha med sig ett knippe adaptrar i bilen. Här följer en liten länk till koplingsschema för en Typ2 till 230v adapter.

Tryckknappen är sluten i utfjädrat läge och ger då stolpen känslan av att en bil finns påkrokad varvid stolpen släpper på 230v. Vissa stolpar låser fast handsken under laddning och det är där knappen kommer in i bilden, tryck in knappen och vips bryter man kontakten med den fingerade bilen och handsken låses upp. Eller ska låsas upp, vissa solpar är lite sega i sin mekanism. Felkonstruerade helt enkelt. (vicka, jucka dra...)

Med inspiration från:
http://www.vectrix-forum.de/images/fbfiles/files/Bauanleitung_Typ_2_auf_Schuko.pdf
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5154.html

3 kommentarer:

  1. Tänk på att när dessa kommer ut på marknaden så kan varenda husbilsförare leka elbil!
    Det är inget man vill. Köp en riktig kabel istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du nu? Att man skulle börja campa på stortoget mitt i stan? Varför bara husbil och inte husvagn? Missar jag nått?

      Radera
  2. och vilken husbilsägare vill betala ockserpriser för elen då? och vilken elbilsägare vill betala ockerpriser för en "riktig" kabel då? inte jag iallafall!

    SvaraRadera