Start 2014-> I i denna bloggen skall jag försöka åskådliggöra hur det funkar i verkliga livet att åka elbil. Min referens jag jämför mot är en V70 -07 Diesel på 250hk. En tuff match för elbilen?! Blogg 2.0 2020-> Från Leasing till köp och framåt. V70 D5 är såld! Elbilarna är nu så bra att jag kallar dom prisvärda. Följ mig på fortsatta äventyr. Ett köp av den förnuftigaste bilen för just mig. Välkommen in Deep blue! Bloggen är i första hand min egen minnesnotering som jag delar med mig av.
fredag 26 december 2014
Ljungby har gjort ett statement
Ja, efter många om och men har man efter tre år fått upp sin första laddstolpe i Ljungby. Ett tydligt statement att man är med i miljövågen som sveper fram. Men är det riktigt så tjusigt som den blåblinkande laddstolpen gör gällande? Det hette ju att man skulle vara pilotkommun för laddinfrastruktur och innan 2014 var slut ha satt upp 10st laddstolpar + laddlösningar för hemmabruk och en snabbladdare.
Nu är året slut och man har bara en enda laddstolpe uppe som dessutom är oanvändbar pga flera olika skäl. Dels är den "semisnabb" alltså det är 3fas 63A framdraget, men laddaren får man själv ha med sig. De flesta elbilar på marknaden har bara en laddare på 1fas 16A, så att ladda tar ca 10timmar.
Dels måste man aktivera laddstolpen med ett RF-idkort. Man måste först lista ut att man får låna detta kort på turistbyrån, sen hitta till turistbyrån och under dennes öppettider.
Dels är laddstolpen placeras mitt på torget där det finns väldigt få platser att parkera på, så den är alltid upptagen av bensinbilar i princip.
Synd att den enda laddplatsen är oanvändbar, utom som statement för kommunen då :-(
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar