tisdag 10 februari 2015

Provkörning av Tesla Model S igen.


Idag var var jag inbjuden till Teslas invigning av superchargern i Toftaholm. Det är en udda avlägsen plats för en SC, men men Teslan kommer ju långt på en laddning så det är ju okej för dem.

Tänkte ta mig dit i Leif och det blev ett äventyr. Bilen själv tycker som vanligt att 16mil är inga problem. Den verkar inte ha fattat att när det är kallare än 15grader ute så får man revidera räckvidden rejält.

Vis av erfarenhet så höll jag måttliga 75km/h(GPS) och värmen avstängd. Jag skulle ju 13mil. Det rullade på ganska bra faktiskt.




För att inte blockera vägen för illa så ökade jag farten till styva 80km/h(GPS) och slog på värmen en stund för att inte huttra för mycket. 58km körda och 94km kvar so far...

Väl framme fick jag efter lite sturl med tidsbokningen en runda på en halvtimme i Teslan. Mina hemmatraktero ch jag som bestämde väg, helt perfekt. En blå S85 med vanlig spiralfjädring var det. Ungefär en sådan bil jag tänkt mig till sommaren.  Efter provkörningen backade jag in vid Superchargern coh fyllde på i rask takt. Tyvärr fanns inte ens ett vägguttag ledigt för att ladda Leif.

Toftaholm har stött på Ljungby kommun men fått NEJ, det var inte intressant att sätta upp laddplats där... trots som ni vet Ljungby kommuns satsning om att vara ledande för elbilsinfrastruktur... jesus, men förvånad var jag inte.


Klev in i Leif igen efter min provtur. En iskall liten plåtburk där jag kuskade hemåt igen utan värmen påslagen. Väl i Ljungby så var det på det berömda så jag pluggade in mig på laddstolpen i stan och kilade iväg till Maxi och handlade. 15min senare hade jag nästan 1kWh laddad och jag fortsatte mot Biltema, där Max också fick stå för en kvarts stödladdning medans jag handlade.



Efter Biltemabesöket är det 2+1väg med 100km/h skyltat och jag fick snurra på i 100km/h(GPS) för att inte vara bromskloss. 25km hem och 36km indikerat, utan värme fortfarande. Brrrr...



Väl hemma efter nästan 13mil så sa Leafspy att det var 1kWh kvar i batteriet.

Summerar vi dagen så behövdes det 105% batterikapacitet för att nå 12.7mil med värmen avstängs stora bitar. Detta i moderata 67km/h i snitt. Det är inte speciellt upplyftande räckvidd och något man absolut måste vara medveten om ifall man är spekulant på en Leif.

Man bör aldrig åka längre sträckor än 2.5mil om man skall vara riktigt säker i en Leaf. Det baserat på att laddaren som ni vet kan klicka och inte funka och att bilen redan vid -10grader kommer på sin höjd 7mil. Kallare än så och vi kommer bara 2.5mil åt vardera hållet på en laddning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar