söndag 1 juli 2018

Provkörning Leaf 40kWh

Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite. Man behöver absolut en långhelg för att hinna förstå vad bilen kan och inte kan. En vanlig provkörning på 20minuter duger inte om man vill veta alla egenskaperna.

Jag skriver ner mina observationer här så att jag minns i framtiden om inte annat. Kanske hjälper det någon också?! Hoppar över en hel del om utseende osv som andra ändå bubblat massor om i sina reviews.


Bild

Backspeglarna monterade upp och ner?!

Bild



Laddningen är placerad mer uppe på huven än rakt i nosen, det gör det enklare att se och komma åt. På sommaren är det i vart fall ett plus.

Bilens interiör känns mycket fräschare, den känns nyare än vad den är. Från displayen och upp är det riktigt trevligt medan under displayen syns det gamla och något som ser ut som en nödlösning med startknapp, usb-uttag och sätesvärme tillsynes provisoriskt monterat intryckt i mitten.

Bakluckan vet jag inte om det är bättre direkt. Volymen är större men frågan är om det blev bättre. Inte sämre i vart fall. Slutsteget på bagagerummets golv är katastrof.

Bose ljudanläggningen är förvisso bättre än original, men den låter riktigt illa. Inget direkt tryck och absolut inget välljud.

Väghållningen upplevdes som stabilare, kanske beroende på att denna bilen hade 215mm 17" hul mot de 205mm 16" jag är van vid. Inget under till gokartkänsla, men stabilare på vägen.

Luftkonditioneringen gör faktiskt sitt jobb. Ställ den på 21grader och bilen respekterar detta. Gamla Leaf gjorde ju som bekant inte det utan man fick själv slå på AC genom att dra ner till 16grader och slå av på vintern genom att dra upp till 26grader.

Timer för AC fungerar nu utan laddsladden inpluggad.

Ljud från inverter/elmotor kvarstår som på Leaf 1 tyvärr. Hyfsat tyst i kupén, men på utsidan låter det bedrövligt.

Propilot... alltså, det är hiskeligt dåligt. Håller du inte i ratten på 5sekunder så får du en varning sedan stegrar denna i intensitet under 10sekunder sedan stannar bilen. Man kan lösa varningen genom att stötta knät emot ratten men bilen styr så illa så det är ju ingen poäng med att låta den styra när man ändå får vara där med knät. Då kan man lik väl styra själv och inte ping-ponga mellan linjerna. När man väl hade behövt att bilen styr så misslyckas den, ger varning för den kör över linjen och säger "plong" och man får ta över. Detta på stora välmärkta vägar. Den säger heller inte till när den tar över kontrollen. På en mindre väg utan mittlinje var den flera gånger på väg ut i spenaten på vänster sida. Detta är ju komplett livsfarlig. E-pedal och adaptiv farthållare är nog bara en vanesak men propilot, jeeez. 

Så över till det som är intressant, drivlinan med större batteri. Jag är intresserad av hur mycket jag kan ladda medan jag tar en paus, då får pausen inte direkt begränsas av laddningen så jag åker när laddeffekten börjar dala. Leaf30 som är föregångaren håller 40kW laddeffekt upp mot 85% och det går faktiskt riktigt fort upp till 95%. Men säg att man bryter vid 35kW och 90%. Hos leaf40 är dessa 35kW redan vid 65%. Vill man ha mer än 27kWh så får man alltså börja vänta på att bilen skall ladda klart. I praktiken blir det för mig alltså samma antal kilowattimmar jag får med mig om jag snabbladdar. 

Bilen känns pigg!! Kopplade upp mig med Leafspy och tittade på effekten, den säger faktiskt att bilen har 170hk! Det tror jag på för den är verkligen piggare än gamla modellen. Riktigt rapp. 0-100 på 7.5sekunder och 80-120 på 5.5sekunder. 

Bild


Hastighetsmätaren visar helt okej i denna bilen, kanske pga de större 17" hjulen?! Bilar jag tidigare testat har haft 16" hjul och felvisning på 11kph i denna hastigheten.

Bild

_____________________________________________________________

Jag har inte kört bilen långa sträckor så jag kan inte uttala mig om Rapidgate, bara förmedla det jag upplevde. Vi börjar berätta om söndag eftermiddag, bilen har stått sedan lördag em. Vid start ca 50% laddning och vi kör 42km med 1.4kWh/mil i snitt. Då ser det ut så här.

(Notera att Leafspy inte riktigt har rätt på antalet GIDS. Max GIDS som går att ställa in ät 500, denna bil hade velat ha lite fler GIDS så siffran i Leafspy är några procent högre än vad bilen rapporterar.)


Laddning påbörjas och bilen tar emot full fart, "45kW".

Bild


Fortsatt 45kW vid ca 50%.

Bild


Redan vid 65% har laddeffekten sjunkit rejält. Batteriet är nu 41grader.

Bild


Nu var chokladbollarna slut för länge sedan och det började ta tid att vänta på bilen. Den fick ladda till 30Kwh sedan fick det räcka. Under 30kW laddeffekt och 43grader på batteriet

Bild


Körning hem igen 42km med 1.4kWh i snitt. 70-80 väg hela vägen (Hyltebruk - Torpa)

Bild


Data från returresan, 23grader utetemp.

Bild


För att summera det hela. Det är bra med räckvidd i bilen. Jag körde från hemma till Växjö och retur 9+9mil. Mycket 100-väg och ganska varmt ute. Då snittade den 1.6kWh vilket är i linje med de äldre modellerna, det större batteriet ger då 24mil. Bilen har 6.6kW intern laddare som jag inte fick möjlighet att prova. Snabbladdningen var inte speciellt snabb utan begränsar dig till samma kapacitet som en Leaf30. Lånebilen kopplade jag aldrig upp mot appen, det sög....

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.

Har man 32A säkring till övers eller en 32A laddstolpe dit man brukar åka så tror jag denna bilen skulle vara ett bra alternativ. Man kommer faktiskt ganska långt på en laddning om man nu nattladdar så man har med sig 100%. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar