måndag 2 juli 2018

Provkörning Zoe 41kWh

Provkörning över en helg med Zoe R90

Bild

Jag tänkte att jag testar Zoe och ser hur den känns i jämförelse mot Leaf40. Priset med lite rabatter och en batterihyra med fria mil är inte helt tokigt trots allt. Tyvärr var det den gamla bilen jag fick prova utan Android Auto och med svaga motorn. För att direkt jämföra mot Leaf40 så körde jag samma sträcka i samma snittfart enligt GPS. Temperaturen var några grader kallare nu jämfört mot när jag körde med Leaf. Zoe hade 205/45/17 däck mot Leafens 215mm breda 17". Zoe är en liten bil, väldigt mycket mer budget än Leaf. Jag trodde aldrig jag skulle hylla Leafens känsla, men den är ju extremt mycket mera bil än Zoe. Bakdörrarna på Zoe var extremt dålig känsla i och jag trodde jag tagit sönder bilen när jag stängde dörren. Tänk att man först låst sin ytterdörr och sedan försöker slå igen den med låskolven ute. Men det är så det låter tydligen.

Grafiska interfacet hade en del kul funktioner men var samtidigt väldigt tungrott. Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Bild

Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5sekunder och 80-120 på 5.5sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn.

Förbrukningen är hög. Min teststräcka med snittfart 74kph visar att Zoe drar ~1.65kWh/mil, det är 20% mer än vad Leaf40 drar. Jag testade även att köra så snålt det bara går, dvs ner med farten till 40-50kph, slå av AC och göra mitt bästa. Leaf drar i det läget 0.85kWh/mil medan Zoe slutade på 1.05kWh/mil. I lite högre farter är det samma sak. Generellt ligger den mycket mindre Zoe 20-25% över Leaf i förbrukning.

Teststräckan där Leaf drog 1.4kWh/mil med 74kph i snitt.....
Bild

Snålkörning
Bild

Laddningen är annorlunda, den saknar snabbladdning men har en stark intern laddare. Resan till Ullared var därför en dröm i den synpunkten. 22kW laddstolpe gav ett fullt batteri till hemfärden. Där hade Leaf bara fått i sig så mycket att man ändå fått åka omvägen till snabbladdaren. på 7.2kW laddstolpe får man också mer än vad Leaf orkar med. Klart en tankvärd kombo även om det varit så enkelt att inkluderat CCS också..... Zoe för ett himla oljud när den laddas, ju mer ström desto mer ljud. Som ett ställverk. Riktigt obehagligt ljud.

Typ2 klart lättare att hantera än typ1 eller CHAdeMO
Bild

22kW laddstolpe när den gör sig som bäst!
Bild

Laddaren verkar också vara lite hemlig, med chargeamps halo kabel så svalde bilen bara från 12A, men batteriet laddades bara med 1.4kW. 16A inställt gav 2.2kW laddeffekt. 7.2kW laddstolpe gav 5.4kW laddeffekt. Undra jag vart resten tar vägen? Pratar vi effektivitet hela vägen från vägguttaget så är en Zoe katastrof även om den för all del kommer hyfsat långt på en laddning.

Laddning 12A
Bild

Laddning 16A
Bild


Volvo skulle börja med elbilar.... halva luftmotståndet 60år tidigare!
Bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar