tisdag 2 september 2014

EVT 4000e - Litium

Blodad tand efter att åkt i Leaf så köpte jag en elmoppe som var i behov av lite översyn. Jag var först lite tveksam, men det visade sig att drivlinan var ny men batterierna kass samt lite allmän rundsmörjning behövdes. Så jag slog till och började se över prylarna.

Det visade sig att man utan modifiering kunde byta från 48V blyackar till 15S li-po. Det var perfekt eftersom jag har en 15S 24Ah li-po med BMS och tillhörande laddare på 1kW. Det blev till att göra en liten batterilåda och pussla om i mopeden.

Från en trött sak på 130kg som gick i 33km/h utan lastutrymme till en liten raket på 79.6kg och toppfart på 60km/h. Räckvidden är inte verifierad än, men jag estimerar 35km utefter vad jag laddade i ackarna efter en runda på 15km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar