lördag 6 september 2014

En dag i dieselmaskinen

Idag fick elbilen stå och vila. Den hade med facit i hand kunnat fylla iaf 2/3 av dagsbehovet, men det är ju lätt att vara efterklok. En runda med familjen till Halmstad och retur för att hämta möbler. Byrån visade sig lätt ha gått in i elbilen och vi hade kunnat ladda i ca 3mil räckvidd under våran första paus på Hökaklubbens modellflygfält där det var Helikopterträff.

Under dagen ringde folk som galna på vår gamla andrabil som låg på blocket. Ett helt knippe med "sista priset kompis", jag var tydlig mot alla att de skulle höra av sig framåt kvällen. Det gick väl inte riktigt in hos alla så det slutade med smått kalabalik med folk på väg från alla möjliga håll, bara för de inte lyssnat. Hur som haver såldes bilen till en trevlig kille som bodde i närheten. Dock fick jag åka till min lagerlokal 4mil bort och hämta vinterdäck, där hade elbilen inte orkat tyvärr.  Hade den gått riktiga 20mil så hade vi klarat oss, men med faktiska 13mil eller så en sommardag så räcker det inte. De 13 blir lätt närmare 10 om man har lite brådis med.

Noterat efter dagen är att Volvon har grymt mycket bättre komfort än Leaf. Man sitter som en kung i stolarna och AC funkar så himla fint på automatläget. Motorn på sina 250hk morrar på fint när man ger gas, omkörningsprestands som är bra att ha. Köpa Volvostolar till Leaf kanske,,,  lockande tanke faktiskt.

Bilden visar en Beemer med spoilern uppfälld. Bagaget var förövrigt tomt :) Hepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar