måndag 28 september 2020

Att jämföra nu mot då

Det är häftigt att jämföra då och nu eller egentligen nu och nu från olika tillverkare. Leaf säljs ju än idag om än i en faceliftad version medan Ioniq inte är fullt så gammal, dock från 2017 som konstruktion. Men sådan skillnad på bilar!! Jag minns att jag tyckte Leaf24 var en riktit häftig upplevelse men batteri och laddning hade behövt bli dubbelt så bra ungefär. Nu är vi där och det är awesome!

Min blogg är ju mina minnen i första hand och nu kan jag jämföra hur det var att köra Leaf mot att köra Ioniq. Det jag märker är hur sjukt effektiv Ioniq är. Nu kan man ta motorvägen och blåsa på lite utan att batteriet tar slut på 5mil. Jag körde till samma adress idag med Ioniq som jag gjorde 2014 med Leaf24. Under September så snittade jag 156Wh/km med Leaf, förvärmd och på den långsamma sträckningen av vägen. Det var 70-80km/h hela vägen. Idag med Ioniq så körde jag via motorvägen och blåste i bra malle nästan 2mil på motorvägen. Synnerligen cool att komma fram med en förbrukning avsevärt längre än vad Leaf hade på långsamma sträckning. 

Jag startade med 50% batteri, körde 4mil inkl motorvägen där, sedan vidare 4.5mil 90-80-70väg och anlände med 10% kvar i tanken. Ganska rejält cool med tanke på att Leaf hette 24kWh och Ioniq heter 28kWh. Länk till mina anteckningar från 2014 Vintern-narmar-sig-och-elbilen-gor-bra.html






Fyller på med en jämförelse till. I morse var det kallare 4 grader och jag förvärmde bilen som vanligt. Laddboxen säger att det går åt ca 1kWh för att förvärma så här års. Jag vill nog klicka över och jämföra mot oktoberförbrukning även om det är två dagar kvar till oktober. Det är ju trots allt inte standariserade tester utan min magkänsla jag jämför mot.

Körde åter igen om gamla sträckning fast denna gången den långsamma sträckningen som är 70+80km/h. Jag ville inte fuska utan hade 73 respektive 83km/h på mätaren så GPS säger exakt 70 och 80km/h. Jag minns mycket väl hur jag körde Leafen och jag körde Ioniq så likt jag kunde. Skillnaden är att Ioniq har ett frirullande läge automatiskt medan med Leaf fick man aktivt läggen den i neutral.

Just idag körde jag Ioniq på 121Wh/km medan Leaf i snitt i Oktober drog 167Wh. Faktiskt väldigt nära samma procentuella skillnad som jag mätte i somras där Ioniq drog 100Wh/km medan Leaf drog 140Wh/km.

Vänder vi på det så skulle jag alltså komma lite mer än 23mil med Ioniq när det är 4grader varmt ute. Jag vet helt säkert att jag på bästa sommardagen hade tanken att köra till jobber och hem två dagar i rad utan att ladda. Leaf30 kunde nämligen påstå 235km i räkvidd en bra dag men det snurrade alltid neråt så mycket att jag aldrig vågade testa.

Lockande att prova med Ioniq nu innan vintern kommer... haha



Fyller på lite till medan minnet är färskt, samma dag på vägen hem. Lite varmare, solen skiner och Ioniq levererar igen. Inte samma vägsträcka som på morgonen men högre snittfart då 4/5 är 80-väg och resten 70km/h. Total sträcka 50km. Igen som alltid vid referenskörningar värme på och hastigheten enligt GPS. 105Wh/km vilket är sjukt bra. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar