måndag 14 september 2020

En elbil skall vara tyst

Jag vet inte varför elbilar måste pipa extra mycket jämfört mot andra bilar. Under huven vänster fram sitter en summer som piper i tid och otid. Den åkte bort direkt. Inga felkoder, bara rycka kontakten.  



Bilen spelar en "chime" när man startar och stänger av. Den plingar även när dörren är öppen - som om jag inte märkt att jag klivit ur bilen och behöver påminnas. Det går inte att stänga av utan man måste lyssna på det. Jag letade en stund och hittade högtalaren till detta under huvudenheten eller kanske rättare sagt bakom klimatorns knappsats.

Man kommer åt och kan klicka ur kontaktstycket genom att montera loss huvudenheten och lirka ner en hand den vägen. Blå ring visar högtalaren, blå pil visar ungefär vad kontakten sitter. Videon visar hur man får loss huvudenheten.

Värt att notera är att samma högtalare står för blinkersljudet samt LKA-släpp inte ratten varningen. 

https://www.youtube.com/watch?v=A73aQYe-o4Q




Sist men inte minst vill jag deaktivera VESS, dvs artificiella ljudet som bilen gör när man kör sakta, piper även när man backar. Att plugga ur VESS-enheten som sitter innanför fronten ger felkod. Nästa alternativ är att stoppa in en pappersbit mellan VESS-knapp och panel så knappen förblir intryckt. Det är inte min grej så jag bytte switchar istället till en som är normally closed. Dvs knappen är intryckt i uppsläppt läge. Gjorde samma med autohold och driving mode så nu startar bilen automatiskt med VESS avstängt, autohold påslaget och driving mode sport. Att trycka på respektive knapp fungerar fortfarande som vanligt. Hepp!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar