måndag 21 september 2020

Effektiviteten ligger i detaljerna

 Jag vet inte riktigt varför Hyundai lyckats så bra med sin Ioniq. Det är den snålaste elbilen på marknaden och det har man igen när man skall ladda. Att ladda Ioniq på 50kW DC laddare går ju dubbelt så fort i km/h som att ladda en stor SUV med dubbla förbrukningen. Samma sak med att ladda från en laddstolpe, det puttar på relativt bra pga låg förbrukning.

Jag tittade under bilen och såg att undersidan är ganska platt, dock fattades det en bit under bakaxeln. Jag vet inte varför och jag vet inte hur mycket det påverkar i det stora hela, men jag har svårt att tänka mig att det är effektivt att låta luften virvla upp kring bakaxeln innan den når diffusern bak.

Mäta lite, rita lite och fixa en aluminiumplåt som passar. Slätt och fint. Jag är även helt övertygad om att det blev lite effektivare dessutom.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar