lördag 12 september 2020

Sänksats H&R 30mm

Jag har leasat två elbilar tidigare eftersom jag inte har ansett prestandan prisvärd. Jag gissade även helt fel ang andrahandsvärdet på de tidiga elbilarna med högt pris och begränsad prestanda. Prestanda så som i tiden det tar att köra 100mil A till B. Kort räckvidd och lång laddtid. Leasing var perfekt eftersom man inte behövde bry sig om värdetapp. Där emot kunde man inte gå all in på de leasade bilarna eftersom det liksom inte var min bil utan bankens. 

Nu äger jag Deep Blue och kan göra det jag känner för. Det första var att montera en sänkningssats från H&R. Det är Tyska fjädrar från ett känt märke, dock kunde jag för allt i livet inte hitta någon som sänkt sin Ioniq på webben. Sagt och gjort fjädrarna beställdes och kom på någon vecka.

Monteringen tog under en timme. Bakvagnen var busenkelt, 10min på bägge sidor. Fram också en baggis, inte ens fjäderkompressor behövdes. Bilen är nästan ny så tom kränghämmarstagen lossade utan att kulleden snurrade. Så 59min från jag låste upp garaget tills bilen var klar.

27mm längre direkt från lyften så det blir säkert 30mm när det satt sig. Original tycker jag det ofta ser ut som att bilen står på tå så att säga. Nu 30mm lägre så känns det helt rätt.

Inga mirakel beträffande väghållning eller räckvidd, men det går inte åt fel håll iaf. Känns lite stabilare på vägen och förbrukningen är fortsatt väldigt låg.







2 kommentarer:

  1. Grattis till nya bilen, det är du värd efter så lång väntan. 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack. En och annan timmes research innan köp om man säger så. 😁😁

      Radera